Jak komunikacja może pomóc osiągnąć sukces?

with Brak komentarzy

ravens-236333_1920

Sukces nigdy nie jest sprawą indywidualną. Wymaga współpracy z innymi. Cokolwiek byśmy nie robili, zawsze są obok nas ludzie, którzy nam towarzyszą, pomagają iść do przodu. Czy nam pomogą, czy będą chcieli nam towarzyszyć zależy od nas.

Jednym z podstawowych warunków osiągnięcia sukcesu, a zarazem ogromnym wyzwaniem staje się dbałość o komunikację z współtwórcami naszego sukcesu.

O komunikacji jeszcze nie raz będzie na moim blogu. Na początek – trzy poziomy komunikacji wg. Coveya.

Co możemy zrobić aby osiągać spektakularne sukcesy?

Komunikacja interpersonalna to bazowa umiejętność, którą powinien posiadać i nieustannie rozwijać każdy człowiek. Dzięki komunikacji mamy możliwość spełnienia swoich potrzeb (z praktycznie każdego obszaru), nawiązywania relacji, rozwijania się.

Rozwijanie komunikacji staje się jeszcze ważniejsze, jeśli nasze życie, powiązane jest z innymi ludźmi. Sprawą priorytetową komunikacja staje się, gdy musimy innym ludziom przewodzić.

Podstawowym celem komunikacji jest przekazanie i uzyskanie informacji, a jedynym ograniczeniem formy jest nasza wyobraźnia. Przekazywać i pozyskiwać informację możemy za pomocą wypowiadanych słów, używając symboli, liczb, obrazów, plików audio, wideo, zdjęć i na wiele, wiele innych sposobów. Do tego dochodzą jeszcze komunikaty niewerbalne, które towarzyszą naszej komunikacji: wygląd, tembr głosu, sposób bycia, gesty itp.

Pomimo takiej powszechności komunikacji, jest ona podstawową bolączką współpracy. Zwykle, pierwszym obszarem, który wymaga udrożnienia w przedsiębiorstwie, chcącym zwiększyć swoją efektywność jest komunikacja między pracownikami na różnych poziomach i szczeblach zarządzania.

Podstawową sprawą w komunikacji jest zaufanie, które jej towarzyszy. Zagadnieniem tym, zajmuje się między innymi Steven Covey w swojej książce o nawykach skutecznego działania. Wyróżnił on trzy poziomy komunikacji:

  1. Poziom obronny, powstaje w sytuacji gdy między zaufanie praktycznie nie istnieje. Brak zaufania powoduje ciągłe zajmowanie pozycji obronnych co prowadzi do używania języka prawnego, posługiwania się paragrafami i warunkami. Celem tych zabiegów jest ochrona siebie w sytuacji gdyby sprawy nie potoczyły się pomyślnie. W takim przypadku nie ma kreatywnej współpracy. Jest to niemożliwe, ze względu na to, że większość energii zużywana jest na chronienie siebie, analizowanie potencjalnych zagrożeń, rozpoznawanie manipulacji, a nie na twórcze działania.
  2. Poziom  kompromisu. Możliwy między ludźmi, którzy wzajemnie się szanują i rozumieją. Porozumiewają się w sposób naturalny i szczery. Porozumienie ogranicza się jednak do poziomu intelektualnego. Współpraca przebiega prawidłowo, bez scysji, gdyż obie strony z pełną świadomością dbają o poprawność komunikacji. W przypadku pracy zespołowej, która wymaga często współzależności, komunikacja na tym poziomie prowadzi często do kompromisu, gdzie 1+1=1,5, gdyż kompromis wymusza na obu stronach niekorzystne ustępstwa w imię wspólnego dobra.
  3. Poziom synergii. Komunikacja na tym, najwyższym poziomie wzajemnego zaufania doprowadza do osiągnięcia efektu synergii, gdzie 1+1 może osiągnąć dowolną wartość, nawet ?. Efekt synergii umożliwia osiąganie rozwiązań wyjątkowych, w atmosferze radości uczestniczenia w wyjątkowym przedsięwzięciu.

W zwiększaniu zaufania w komunikacji pomaga stosowanie odpowiednich technik i narzędzi. Do najważniejszych należą: umiejętne przekazywanie informacji zwrotnej, delegowanie zadań, aktywne słuchanie, wykorzystywanie elementów coachingu i mentoringu, komunikowanie się oparte o wspólne wartości i światopogląd.

Jak podkreśla wielu ekspertów od zarządzania, w tym Drucker, rolą lidera jest zapewnienie zespołowi jak największej efektywności. Każdy z współpracowników ma prawo pracować po swojemu. To lider powinien się dostosować. Liczy się efekt. Aby to osiągnąć, konieczna jest skuteczna, oparta na zaufaniu komunikacja, gdyż im lepiej będziemy znać ludzi którymi zarządzamy, tym łatwiej będzie nam zwiększać ich efektywność.

Literatura:

  1. Stephen R. Covey, 7 nawyków skutecznego działania, Rebis, Poznań 2007
  2. Peter F. Drucker, Jak zarządzać samym sobą, HBRP, artykuł nr 99204
  3. P. G. Zimbardo, F. L. Ruch, Komunikowanie się bez słów, w: P. G. Zimbardo, F. L. Ruch, Psychologia i życie, PWN, Warszawa 1988.
  4. J. Stewart, (red.),. Mosty zamiast murów. Warszawa: PWN 2000.

Artykuł powstał na zlecenie organizatorów przedsięwzięcia Kanwa Przedsiębiorczych.

Zapisz się na porcję bezpłatnych, dodatkowych informacji!
Prosto do Twojej skrzynki informacje prawne przydatne w biurze, pliki uzupełniające wpisy na blogu, dodatkowe wieści i informacje.
Sama nie cierpię spamu. Twój adres nigdy nie będzie nikomu przekazany.
Iza Krzyszycha
Follow Iza Krzyszycha:

Tak się cieszę, że mogę dzielić się tym co się nauczyłam, doświadczyłam! Zawsze, gdy udaje mi się komuś pomóc, mam ochotę śpiewać "mam tę mooooc. Jeśli pomogłam Ci jakkolwiek - napisz mi o tym proszę. Dzięki temu będę miała jeszcze więcej siły na pomaganie :)

Leave a Reply